Tripjes, tripjes en nog eens tripjes! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvonne Groot - WaarBenJij.nu Tripjes, tripjes en nog eens tripjes! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvonne Groot - WaarBenJij.nu

Tripjes, tripjes en nog eens tripjes!

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

03 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

De vakantie is bijna voorbij en het eerste bezoek is alweer naar huis toe. Het waren twee drukke weken, waarin we veel gedaan hebben! Dit wordt daarom ook geen kort verslagje denk ik, dus succes met lezen, haha!

Onze vakantie begon met een bezoek aan de kerk! Bij ons aan de overkant is een ruimte achter een huis, waarin kerkdiensten worden gehouden. De overbuurman had ons uitgenodigd om de dienst op eerste paasdag bij te wonen. We vonden het onbeleefd om de uitnodiging af te slaan, dus we zijn heen gegaan. Het was bijzonder om een keer mee te maken en we werden hartelijk ontvangen. De mensen vonden het ontzettend leuk dat we kwamen kijken en wilden ons allemaal een hand geven. De dienst duurde bijna twee uur en bestond uit prachtig gezang van dames die dachten dat ze Madonna waren, kinderen die dansjes deden, een zegening van een 2-jarige en de kruisiging van Jezus. 's Avonds kwam het eerste bezoek: de moeder en vriend van Richelle.

Maandag 21-4 hebben Lisa en ik een begin gemaakt met de muurschildering op haar stageschool. Lisa tekende haar ontwerp op de muur en ik ging er overheen met zwarte verf. Door onze goede teamwork, waren we binnen vier uurtjes al klaar! De woensdag daarna zijn we begonnen met het 'inkleuren' van de muurschildering. Het ziet er nu al heel leuk uit, dus ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat. Maandag avond kwam het bezoek van Hester, haar zus en zwager, dus we hadden een huis vol!

Deze week was ook de wandelmars. Dit is te vergelijken met de avondvierdaagse. Hier zijn de groepen alleen verkleed en is er veel muziek en gezang. Donderdagavond ben ik gaan kijken. Heel leuk om dat te zien! Donderdag was ook de dag dat de familie van Lisa kwam.

Vrijdag 25-4 zijn we met de hele groep, 14 mensen, vertrokken naar Bigi Pan. Dit ligt in Nickerie. We zouden vier uur met de bus, maar dit werd uiteindelijk vijf uur. De eerste nacht sliepen we in een hotelletje. Onderweg waren er al wat probleempjes met de bus, want er lekte iets. Bij het hotel aangekomen stopte de bus ermee, want die hield het blijkbaar niet meer vol. Gelukkig was het bij het hotel en niet onderweg! De dag erna werd de bus gemaakt en zijn wij met een andere bus eerst naar de plaatselijke markt geweest en daarna door naar het bootje waarmee we naar Bigi Pan gingen. Onderweg moesten we met het bootje over een soort rollenbaan, voordat we het moeras in konden. Kort nadat we daar overheen waren, zagen we een kaaiman. Voor ik het wist sprong de bootsman overboord en had hem gevangen! Met het elastiekje van een van de leiding, werd zijn bek dicht gehouden. Daarna mochten we hem even vasthouden, super leuk!

Na ongeveer een uurtje varen kwamen we bij onze slaapplaats. Dit was midden op het meer, in een huis op palen. Heel bijzonder om daar te slapen en het water door de spleten van de vloer in je slaapkamer te zien stromen! Nadat we eerst lekker in de zon hadden gelegen, zijn we weer in de boot gestapt om vogels te spotten en vissen te vangen. Er leven hier heel veel vogels. We hebben vooral de Rode Ibis en Witte Reiger gezien. Het vissen was voor ons avondmaal en we moesten het doen zonder hengels. Met een aantal dames, de heren bleven braaf in de boot..., zijn we het water ingestapt en moesten we met stokken op het water slaan, om de vissen richting het gespannen visnet te jagen. Eenmaal bij het net, moesten de vissen er natuurlijk uit. We hebben onze moed verzameld en hebben stekelbaarzen en weet ik wat voor vissen met onze blote handen uit het net getrokken. 's Avonds hebben we heerlijk vis gegeten, die we zelf hebben gevangen! Na het eten zijn we weer kaaimannen gaan spotten. We hebben een grote kaaiman kunnen vangen! Die arme kaaiman lag later op het vuur, omdat het grootste deel van de groep graag kaaiman wilde proeven. Het was niet echt mijn idee, maar goed. Toen hij toch dood was, heb ik maar wel een stukje geproefd, want het is toch ook wel weer bijzonder om kaaiman te proeven. Het lijkt net kip, maar dan wat taaier. Kaaimannen worden ook 'waterkippen' genoemd hier, haha. Omdat het al laat op de avond was, was er geen tijd meer om de rest van de kaaiman klaar te maken. Dat zou bewaard worden voor de volgende trip naar Berg en Dal, maar een van de mannen die mee waren had de kaaiman niet in de koelkast gelegd, dus de rest was verrot.

De volgende morgen ging al vroeg de wekker om weer vogels te spotten. Wat is dat heerlijk wakker worden, in een bootje op het meer, tussen de dode boomtoppen en een mooie omgeving, met de opgaande zon! Na het vogel spotten zijn we naar 'de zee' geweest voor een modderbad. We hadden in eerste instantie niet zo'n zin, maar uiteindelijk was het hilarisch! Je zat af en toe gewoon vast in de modder!

Maandag 28-4 hebben we quad gereden, met het bezoek van Richelle en Hester. Het was echt ontzettend gaaf. We reden door de brandende zon en stromende regen over zandweggetjes, door de jungle, blubber, modderpoelen, grote plassen en moesten we over, onder en langs omgevallen bomen. Wat zagen we eruit! Door de harde regen, ontstonden er ware rivieren in de jungle! Super leuke ervaring was dit!

Dinsdag zijn we naar Berg en Dal vertrokken. Na 'maar' twee uurtjes rijden (ondertussen is dat kort na al dat lange rijden!) kwamen we aan bij de plek waar de kabelbaan was. Ook weer ontzettend tof om te doen! Hoog in de bomen naar beneden, via een aantal kabels. Na de kabelbaan zijn we naar de stuwdam geweest. Helaas regende het heel hard, dus zagen we niet zoveel. Daarna zijn we doorgegaan naar onze slaapplek op Stone Eiland. Een hele mooie slaapplaats, aan het Brokopondo meer, waar de bomen boven het water uitsteken en de kaaimannen voor je deur langs zwemmen! 's Avonds hebben we lekker een borreltje gedaan met de hele groep en de volgende dag hebben we een stuk gevaren op het meer. Ook hebben we een poging gedaan tot het vangen van Piranha's. De vriend van Richelle en de zwager van Hester hebben er één gevangen. Tot twee keer aan toe had ik er ook bijna één! Allebei de vissen vielen van mijn haakje af, toen ik ze boven wilde halen. Helaas peanut butter.

Donderdag 1-5 zijn we op de fiets gestapt en hebben een fietstocht gemaakt naar het fort Nieuw Amsterdam en de oude plantage Mariënburg (bekend van de rum). We hadden de gids gevraagd die mee was naar Berg en Dal en die wilde wel met ons mee fietsen! Heel fijn, want hij kon allerlei mensen en wist van alles! Op Mariënburg hebben we weer hard gelachen over hoe bijzonder het hier is. We liepen daar met een andere gids mee, een heel lief oud mannetje! Hij had een schrift bij zich, wat half uit elkaar viel, met foto's van de rum- en suikerfabriek. Als hij er geen foto van had, had hij het getekend. Zo schattig! Ook konden we overal aankomen en was ik blij dat er niks om mijn hoofd was gevallen toen we in de oude fabriek stonden! Zou oud dat het was. Ook liepen er gewoon geiten en koeien door de oude fabriek en tussen de oude machines!

Verder zijn we naar de bioscoop geweest voordat het bezoek kwam, wat hilarisch! Ik heb nog nooit zo hard gelachen bij een film die ik niet helemaal begreep! Het was een Engelse film, maar hier hebben ze nog nooit van ondertiteling gehoord geloof ik. Dus soms snapte ik een grap niet helemaal, maar lag ik in een deuk om de mensen om me heen. Die Surinamers lachen joh! Tranen over de wangen, te gillen, echt heel grappig! Ook hebben we nu onze eigen taxi! We hebben iemand waar we heel veel mee rijden, toen wilde hij iets van ons op zijn auto. Wij maakten daar een grap van, maar uiteindelijk werd het toch werkelijkheid en heeft Lisa een ontwerp gemaakt, met de naam die we voor onze groepsWhatsapp hebben, de Surimaatjes. Hier is een sticker van gemaakt, die nu op de motorkap zit. Echt super leuk. Ik heb zelfs even in 'onze taxi' gereden op een afgelegen stukje, haha! Nu rijdt er dus een auto in Suriname met onze 'groepsnaam' erop, hoe leuk!

Deze twee weken waren ontzettend leuk en wat ging het snel voorbij! Het is ondertussen alweer mei, dus onze laatste volle maand hier is alweer aangebroken. Vandaag nog zes weken en ik vertrek alweer richting ons koude kikkerlandje! Het wordt al aftellen hier, maar stiekem is dat ook wel weer een fijn vooruitzicht. Wel weer fijn om iedereen te zien en te kunnen knuffelen, maar eerst nog even hier genieten!

Adios!

• 03 Mei 2014 - 22:43

Ariette:

Wat weer een super dingen heb jij meegemaakt. Dat wordt weer afkicken als je thuis bent.
    Kan jij die leuke foto van jullie sticker op de auto ook nog plaatsen, want die vind ik zo mooi en dan kunnen de andere lezers hem ook zien.
    Dikke kus van je moedertje

• 03 Mei 2014 - 23:00

Anneke En Jaap Vlam:

We zien dat je nog steeds geniet vee plezier en tot over 6 wekengroetjes Anneke en Jaap

• 03 Mei 2014 - 23:25

Janny Nauta:

Wat weer een supermooi verslag Yvonne ik heb er van genoten hoor.
    Geweldig leuke en spannende dingen hebben jullie mee gemaakt.
    Zo gaat de tijd wel snel voorbij.
    Ik hoop dat je nog veel gaat beleven en een hele dikke knuffel van

jou oma Janny

• 04 Mei 2014 - 13:33

Linda B:

Hoi Yvonne,

Wat hebben jullie ontzettend veel mee gemaakt! Fantastisch om te lezen. Vooral ook dat de mannen niet het water in durfden om de vissen te vangen. Stiekem verbaast dat me niets! ;)

Geniet nog even van je laatste zes weken. Voor je het weet zijn ze voorbij!

Groetjes Linda

• 04 Mei 2014 - 14:51

Jacintha Floris:

Geniet nog even lekker verder. Mooi om te lezen allemaal. Prachtige ervaringen. Groetjes Jacintha Floris

• 04 Mei 2014 - 16:20

JP:

Nou, het is maar goed, dat wij nu ook vakantie hebben, want anders zou ik nog jaloers worden!
    Veel plezier en werkze straks weer!
    Groet,
    JP.

• 04 Mei 2014 - 17:13

Anneke En Jaap:

Wat is zo een stage ook vervelend hè. Je zo toch veel liever thuis blijven.........??
    Geniet er van want voor je het weet ben je weer terug!! Groet Anneke & Jaap

• 04 Mei 2014 - 23:33

Aafke Bosch:

Hoi Yvonne, wat is het weer leuk om te lezen, ik heb zelfs schik als ik lees over jou bioscoop bezoek. Ik zie dat helemaal voor me. Geniet nog maar lekker van je laatste weken daar in Suriname en we zien elkaar weer in juni.

• 04 Mei 2014 - 23:54

Saskia:

Jeetje Yvon, wat geweldig allemaal, dat squad rijden ziet er op de foto's echt supergaaf uit zeg, wat een ervaringen, geweldig! Dikke kus van hier xx

• 06 Mei 2014 - 06:59

Kirs:

Muhaha geweldig om te lezen wat voor feest je er van maakt daar, echt top!

Liefs! Xkirs

• 08 Mei 2014 - 19:39

Koos En Gonny:

het blijft fantastisch om te lezen wat jij ( jullie ) daar allemaal meemaken
    genieten doen jullie volop daardoor vliegt ook de tijd
    veelm plezier nog
    gr Koos en Gonny