Jungle, regen, apen, poeder en nog veel meer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvonne Groot - WaarBenJij.nu Jungle, regen, apen, poeder en nog veel meer! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvonne Groot - WaarBenJij.nu

Jungle, regen, apen, poeder en nog veel meer!

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

18 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Het is weer de hoogste tijd voor een nieuw verslag, want ik heb alweer veel beleefd hier! Bereid je maar voor, want dit wordt een lang verslag!

De eerste trip zit er namelijk op! Maar voordat we gingen had ik maandag, dinsdag en woensdag nog stage. Maandag kwamen we op school en maakten we de ochtendzegen mee. Dat doen ze iedere maandag na de vlaggenceremonie (de vlag is ondertussen weer gemaakt!). Dat duurde erg lang, want er werd gelezen uit de Bijbel en bijna alle klassen moesten een liedje bedenken wat gezongen moest worden. Op zijn Surinaams gaat dat natuurlijk niet zo rap. Wat ik leuk vond om te zien, was dat elke klas een medaille kreeg die aan het kind gegeven werd, dat die week ervoor goed zijn best had gedaan. Toen begonnen de lessen en werd er aan mij gevraagd of ik voor groep 1 wilde staan, omdat die leerkracht er niet was. Ik vond dit niet een heel fijn idee, omdat dit nog maar mijn derde dag was en die kinderen nog jonger zijn en nog minder Nederlands praten en begrijpen dan de kinderen uit mijn klas. Ik trok mijn stoute schoenen aan en vroeg of ik voor 'mijn eigen klas' mocht en dat Orwina voor groep 1 ging. Dat vond ze een goed idee. Daar stond ik dan, op mijn derde dag alleen voor de groep. De kinderen waren gelukkig niet meer verlegen en luisterden goed. Ook kon ik nog wat dingen aan Orwina vragen, omdat ik nog niet precies weet wat er precies gedaan wordt op een dag. Ik heb gedaan wat Orwina zei en af en toe zelf een leuk geheugen- of rekenspelletje gedaan.

Aan het einde van de dag kwam Orwina met de mededeling dat ze er de volgende dat niet was en dat ik dus weer alleen voor de klas stond! Wel een beetje spannend, omdat er helemaal geen kleuterjuf zou zijn, maar ook wel erg leuk! Ik vroeg aan Orwina wat ik moest doen. Ze noemde een taalles op, ik kon nog iets met woorden doen voor Nederlands en verder wist ze het niet echt. Ze vroeg of ik wat wist. Ik stond een beetje verbaasd na te denken, omdat ze blijkbaar niet echt een vaste planning heeft, toen ze zei dat ze haar bus moest halen. Daar stond ik dan! Ik wist alleen dat ik een taallesje moest doen en iets met woorden, verder kon ik het zelf invullen. Wel een uitdaging! Ik heb uiteindelijk een rekenles bedacht a.d.h.v. het thema kleding, waarbij de kinderen uit moesten zoeken welke setjes kleren ze konden maken met de broeken, schoenen en shirts die ik gemaakt had. Dat kon op kleur en op grootte. Verder heb ik ze lekker laten spelen, want dat doen ze heel weinig, nog een activiteit voor Nederlands gedaan, een knutsel opdracht en wat reken- en geheugenspelletjes. Liedjes zingen doen ze elke dag op deze school, dus heb ik liedjes gezongen met de kinderen (heb al een liedje in het Sranan geleerd!). Terwijl ik daarmee bezig was, kwam er een leerkracht binnen die me vertelde dat de hele school om 12 uur uit was. De bus van de leerkrachten had namelijk geen profiel op de banden en het regende, dus de bus moest rustiger rijden en dus eerder weg. De leerkrachten hebben niet gewoon pech dat ze wat later thuis zijn, nee, de hele school is gewoon eerder uit!

Woensdag kon ik eindelijk observeren voor mijn opdrachten en heb ik verder niet veel over te vertellen. Alleen dat we ook deze dag niet gewoon naar huis konden! (Maandag kwamen we bij de fietsen en zagen we dat onze banden lek waren, dus moesten we lopend naar huis. Een grapjas had onze ventielen opengedraaid).Toen we net over de brug waren, kreeg de bus een lekke band! Gelukkig waren we in de stad en konden we een taxi bestellen. Geen dag gaat er niet normaal aan toe, maar daardoor heb je wel weer wat te vertellen!

Toen was het eindelijk donderdag en begon onze eerste trip! We zijn naar de Raleighvallen (bleek meer een gebied te zijn bestaande uit meerdere watervallen, dan één grote waterval) en de Voltzberg. Donderdag hebben we eerst ruim drie uur in de bus gezeten en gereden over een erg hobbelige weg. Toen we lekker door elkaar geschud waren, zijn we met de boot verder gegaan. Dat was nog een keer drie uur. Wel geniet, zo over de rivier door de jungle! Onderweg al een paar Ara's gezien die over ons heen vlogen en we kregen een warm onthaal van de doodshoofdaapjes die ook op het eiland wonen. We sliepen namelijk op een eiland in een huisje/hut met stapelbedden.

Vrijdag hebben we de Voltzberg beklommen. Wat een tocht! Eerst was het ruim drie uur lopen door de jungle, over, onder en langs boomstammen, takken en beekjes. Onderweg hebben we doodshoofdaapjes en slingerapen gezien! Echt bijzonder hoe ze boven je hoofd slingeren! Bij de Voltzberg aangekomen moesten we een half uur de berg op. Ik dacht dat het een steil pad was door het bos, maar we moesten letterlijk klimmen en ons optrekken aan takken en stenen! Later verdwenen de takken en stenen en moesten we af en toe met handen en voeten omhoog, omdat het zo steill was. Maar dat was het allemaal waard, want wat een uitzicht bovenop! De afdaling was gelukkig wat minder zwaar. Helaas barstte de bui, die we in de verte op de berg al zagen, boven ons hoofd los. Binnen no-time waren we doorweekt. Maar dat mocht de pret niet drukken en onder het gezang van liedjes uit de jeugd zijn we teruggelopen.

's Avonds zijn we weer in de boot gestapt en hebben we kaaimannen gespot. We hebben er wel twee gezien, haha! De volgende dag zijn we naar de Moedervallen geweest. De tocht door de jungle was nu piece of cake, want we moesten 'maar' drie kwartier lopen naar de waterval. Ik had alleen gedacht dat het een grote waterval zou zijn, maar het leek meer op een hele grote stroomversnelling met grote rotsen. Het was wel erg mooi met alle grote stenen in de rivier en de jungle op de achtergrond. Daarna hebben wel lekker gelegen en gezwommen op en bij een strandje/eilandje. Na het eten traden de Raleighboys op met hun primitieve slaginstrumenten. Na het optreden, en dansen met de andere mensen van de andere groepen, zijn we weer naar het strandje/eilandje gegaan en hebben daar nog lekker gezeten bij het kampvuur tot in de late uurtjes.

Na een kort nachtje zijn we weer richting huis vertrokken. Weer drie uur met de boot en drie uur met de bus. Helaas was het tijdens de boottocht erg bewolkt en de laatste drie kwartier heeft het heel hard geregend. Ik had mijn poncho mee, maar zelfs die hield het niet meer vol helaas. Gelukkig was ik niet zo doorweekt als de rest was!

We hebben weer lekker kunnen slapen in ons 'eigen bed'. Grappig dat je nu al naar dit ‘thuis’ verlangt, na drie dagen op een matras, wat meer een plank was, te hebben geslapen. Nadat we lekker uitgeslapen hadden, zijn we de stad in gegaan, want het was Holi Phagwa. Echt heel leuk om dat mee te maken! We zijn lekker onder gepoederd!

Deze week weer stage en weer een druk weekend! Zaterdag gaan Richelle en ik mee te zwemmen met groep 8 en zondag staat er een dolfijnentrip op de planning.

Tot snel!

  • 18 Maart 2014 - 21:34

    Kirsten :

    Gaaaaaaf! Je doet ook wel toffe dingen haha heel grappig dat de school eerder uit is ipv latertje voor de leerkrachten! Enjoy! Liefs! Xkirs

  • 18 Maart 2014 - 21:55

    Tamara Peerdeman:

    Wow wat gaaf meid... en wat heb je al veeeeeeeelll mee gemaakt.:) en ook zo leuk afwisselend, gewoon je stage , waar je best in het diepe word gegooid...;) en het land verkennen... veel plezier en succes Xx

  • 18 Maart 2014 - 22:17

    Anneke & Jaap:

    Yvonne,

    Je ging weg als een jongedame en komt terug als een volwassen vrouw. Door wat jij gaat meemaken in deze maanden, ga jij jezelf in ons kikkerlanden niet meer druk maken.
    Veel plezier en blijf genieten! Xx

  • 18 Maart 2014 - 23:17

    Janny Nauta:

    Hallo lieve schat

    Blij te lezen dat je weer heelhuids (thuis) bent gekomen.
    Bedankt voor je mooie verslag en zo te horen heb je van alles meegemaakt.
    Heb je nu ook aapachtige neigingen of valt dat wel mee?

    Je werd op school trouwens ook wel voor de leeuwen gegooid maar daar leer je wel veel van natuurlijk.

    Ook bedankt voor de mooie foto's dan krijg je indruk van de bijzonder mooie natuur en karakter van het land.

    Nou meissie ik hoop dat je nog veel spannende en mooie dingen gaat beleven.

    Dikke kus oma Janny

  • 19 Maart 2014 - 00:02

    Klaas:

    zo lekker weg geweest lees ik de foto's zien er mooi uit verwonderd me niet dat jij weer het meeste kleur op je kleren heb.
    zet je de foto's ook op de laptop dan heb je extra want al er wat gebeurt zijn ze niet weg (zoals we het met de canada foto;s hadden)
    Goed dat het op het schooltje ook goed gaat wel stoer dat je nu al alleen voor de klas mag.
    Veel plezier vedder.

    papsie xxx

  • 19 Maart 2014 - 00:02

    Klaas:

    zo lekker weg geweest lees ik de foto's zien er mooi uit verwonderd me niet dat jij weer het meeste kleur op je kleren heb.
    zet je de foto's ook op de laptop dan heb je extra want al er wat gebeurt zijn ze niet weg (zoals we het met de canada foto;s hadden)
    Goed dat het op het schooltje ook goed gaat wel stoer dat je nu al alleen voor de klas mag.
    Veel plezier vedder.

    papsie xxx

  • 19 Maart 2014 - 07:28

    Ellen:

    Geweldig! Wat maak jij mooie, bijzondere dingen mee Yvonne. Leuk dat dat wij op deze manier mee kunnen genieten.

  • 19 Maart 2014 - 09:21

    Nancy:

    Wauw yvon! Wat een belevenis daar zeg! Dapper hoor om zo al voor de
    Klas te staan. En wat gaat het er daar dan anders aan toe he...bijzonder
    Om te lezen..en de foto's zijn ook weer geweldig! Ben nu al benieuwd naar
    Je verslag over de dolfijnentrip! Have fun..xxx

  • 19 Maart 2014 - 21:02

    Koos En Gonny:

    hallo yvonne

    wat je al meegemaakt en gezien hebt in deze korte tijd dat je daar bent
    het is fantastisch om te lezen dat je daar volop geniet

    gr koos en gonny

  • 19 Maart 2014 - 22:53

    Jacintha Floris:

    Goede ervaring die jij op doet in je eentje in die kleutergroep. Knap hoor. En wat bijzonder dat dat allemaal zo maar kan en mag en gaat....Lekker erin meegaan en heel goed dat je opkomt voor jezelf door je eigen groep te vragen. Dat is veel fijner om daar dan alleen voor te staan. Mooi om te lezen allemaal. Geniet ervan en doe maar veel ervaring op!
    Groetjes Jacintha Floris

  • 20 Maart 2014 - 22:49

    Jan :

    Mooi verhaal en mooie foto's Yvon. Leuk dat je ook de kans krijgt om de omgeving te verkennen. veel plezier verder!

    grtz. Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 15 Dec. 2013
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 9944

Voorgaande reizen:

22 Februari 2014 - 14 Juni 2014

Suriname

Landen bezocht: