Stage, schoolreisjes, en een kapotte telefoon - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvonne Groot - WaarBenJij.nu Stage, schoolreisjes, en een kapotte telefoon - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvonne Groot - WaarBenJij.nu

Stage, schoolreisjes, en een kapotte telefoon

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

15 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Ik heb al een tijdje niks geschreven, maar heb ook niet echt veel dingen gedaan eigenlijk, qua uitstapjes en trips. Heb eigenlijk tot nu toe alleen maar stage gehad, waar ik wel weer veel bijzondere dingen heb gezien.

Bijvoorbeeld het schoolreisje van de 3e en 5e klas (groep 5 en 7). Maandag 7 april gingen zij naar het kindermuseum Villa Zapakara in Paramaribo. In dit kindermuseum is er elk jaar een tentoonstelling over een land. Dit keer was dat China. Het was 5 minuten bij ons vandaan op de fiets, dus het betekende voor ons twee warme busritjes en een dag een vroege wekker minder! We moesten er om 13.00 zijn, dus we dachten: 'We gaan kwart voor weg, zijn we mooi optijd, hier zijn ze toch niet zo snel'. Maaar, we werden gesmst door het hoofd om 12.40 dat ze er al waren! Dus wij maar snel op de fiets gesprongen. De kinderen werden opgesplitst in drie groepen. Elke groep werd meegenomen met een begeleider van het museum en de leerkrachten mochten blijven zitten. Wij werden voor een filmpje over de China gezet op een stel zitkussens. We zouden na 30 minuten weer opgehaald worden om het museum te bekijken. Maar nadat het filmpje voor de derde keer gestart was en de leerkrachten lagen te slapen (!), zijn Richelle en ik maar even naar buiten gegaan. Daar was een van de groepjes Chinees tennis aan het doen, dus we zijn even mee gaan spelen. We vonden het wel erg jammer dat we niet, zoals normaal gesproken in Nederland, met de groepjes mee het museum in mochten. We hebben het museum in vogelvlucht gezien en verder geen idee wat de kinderen gedaan hebben. Het zag er wel leuk uit allemaal!

Woensdag ben ik thuis gebleven van school, omdat ik ontzettend verkouden was en daardoor erg beroerd voelde (maar dat weet ondertussen bijna iedereen al door de socialmedia en mijn lieve moeder, haha!). Door de warmte werd dat er niet beter op ;) Vrijdag voelde ik me wel weer goed en zijn we naar een poolparty geweest. Nou, de pool heb ik van dichtbij gezien, want iemand dacht leuk te zijn door mij en Esther erin te duwen... Wat helemaal leuk was, was dat ik mijn telefoon nog bij me had! Gelukkig heb ik hem snel uit elkaar gehaald en in de rijst gedaan en doet hij het nu weer!!

Zaterdag werd ik wakker met op allebei mijn armen twee rode vlekken en op mijn knieën ook rode vlekken die opgezwollen waren. Later kwam het ook in mijn nek, op mijn buik, rug en onder mijn armen. Vooral in mijn nek en op mijn hoofd jeukte het ontzettend. Het gekke was, dat het later wel weer wegtrok, maar weer op andere plekken terug kwam. 's Nachts zat ik wel onder de opgezwollen plekken. Best wel eng, omdat ik echt helemaal onder zat! Gelukkig jeukte het niet zo erg dat ik er helemaal gek van werd, alleen op mijn benen jeukte het erg. De volgende morgen was het allemaal weg, heel raar! Maar gelukkig maar, het is ook niet meer terug gekomen gelukkig.

Maandag kwamen Richelle en ik op stage en bleek dat het hoofd Richelle had gebeld en gsmst, maar die had dat nooit gemerkt. We zouden eigenlijk vandaag (dinsdag) met de kleuters naar de dierentuin in Paramaribo gaan, maar dat werd een dag vervroegd, omdat de kinderen verkeerde briefjes mee hadden. Dus zijn we na een half uur weer met de bus terug naar de stad gegaan. Alleen de bus is al een heel avontuur voor die kinderen, want zo vaak gaan ze niet op stap. Vooral de hoge brug, want die was toch best wel hoog! Omdat het de hele dag regende, zijn we uiteindelijk alleen naar de MacDonalds gegaan, wat de kinderen ook helemaal geweldig vonden. Zo leuk om te zien hoe leuk ze die kleine uitstapjes al vinden!

Vandaag was de school om 12 uur uit, omdat de school verderop ook eerder klaar was. De leerkrachten van die school zitten bij ons in de bus, dus moesten we eigenlijk ook wel mee, anders konden we niet makkelijk meer naar de stad komen. Maar ik sta er dan weer van te kijken hoe makkelijk zoiets gaat. De schoolbussen van de kinderen worden gebeld en de school is eerder klaar! Vraag me niet of de ouders op de hoogte waren (denk het niet, want heb niemand verder ruim 100 ouders zien bellen, haha) en wat die kinderen gedaan hebben thuis, maar de school kan ze dus zomaar een uur eerder naar huis sturen! Net zo bijzonder als dat de leerkracht van mijn groep regelmatig om 12 uur naar huis gaat, omdat ze moe is, zich ziek voelt, het druk heeft of naar de stad moet. Ik heb ondertussen een heel scala aan activiteitjes, zodat ik die tijd een beetje op kan vullen.

Ik heb een hoek gemaakt, zo leuk! De 'Bromki, Fruktu, Gruntu wojo'! De bloemen-, vruchten- en groentenmarkt. De kinderen hebben van thuis allerlei vruchten etc meegenomen. Zo grappig dat je hier met zoveel andere dingen te maken krijgt, i.p.v. appels, peren en bloemkool! De kinderen hebben er alleen nog niet zoveel in gespeeld, omdat er volgens de leerkracht geen tijd voor was.

Nou, toch nog een heel verhaal, maar dit was het wel weer voor deze keer! Ik heb nu vakantie en ga een aantal trips doen, want we krijgen bezoek! De vriend en moeder van Richelle, de zus en zwager van Hester en het gezin van Lisa komen. Drukke boel dus! We gaan drie dagen naar Bigi Pan, ik ga quad rijden, met een kabelbaan door toppen van de bomen in de jungle bij Berg en Dal en daar ook een nacht slapen. Ik ben heel benieuwd.

Tot snel!!

  • 16 April 2014 - 02:39

    Hester:

    We gaan er een super vakantie van maken met al het bezoek!:) Jammer dat Simone niet echt als verrassing komt.. X Slaap lekker wijfie!

  • 16 April 2014 - 16:41

    Ariette:

    Het blijft dus elke keer een verrassing hoe jou schooldagen verlopen, zo heel anders dan in Nederland, maar wat een ervaring doe jij op zeg. Blijf lekker genieten van alles en natuurlijk heel veel plezier met alle uitstapjes.

  • 16 April 2014 - 19:08

    Koos En Gonny:

    hallo Yvonne

    zo te lezen hoe het daar gaat is het heel anders als bij ons
    maar je doet door je verslagen te lezen een heleboel ervaring op
    geniet nu van je vakantie en je sportieve uitstapjes

    groetjes koos en goony

  • 16 April 2014 - 23:31

    Janny Nauta:

    Wel even wat anders als bij ons hier. Bedankt weer voor je verslag. Ik heb vandaag ook je kaaart ontvangen leuk hoor en bedankt.
    Ik hoop dat je leuke vakantiedagen zult hebben en weer wat leuke dingen meemaakt'
    Liefs van oma Janny

  • 18 April 2014 - 12:49

    Ina Tol:

    Hey Yvon,

    Echt leuk om al je belevenissen te volgen. Heel veel plezier met al je dingen die je gaat doen tijdens je vakantie! groetjes Ina

  • 19 April 2014 - 08:24

    Kirsten :

    Yoooo!

    Goed verhaal weer :-)) je maakt er wel wat moois van!
    Groetjes,

    Kirs


  • 23 April 2014 - 08:04

    Bart En Mirjam:

    Hee Yvonne,

    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Wat maak je een hoop mee en wat gaat het daar allemaal anders zeg! Drank voeren aan de kinderen haha, dat is wat!

    Je verhalen lezen lekker weg, wij blijven je volgen!

    Heel veel plezier verder.

    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 15 Dec. 2013
Verslag gelezen: 564
Totaal aantal bezoekers 9935

Voorgaande reizen:

22 Februari 2014 - 14 Juni 2014

Suriname

Landen bezocht: