"Dag juffrouw!" - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvonne Groot - WaarBenJij.nu "Dag juffrouw!" - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Yvonne Groot - WaarBenJij.nu

"Dag juffrouw!"

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

08 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

De eerste stagedagen zitten erop, dus het is weer tijd voor een nieuw verslag!

Maandag stonden Richelle en ik om 6.30 klaar om opgehaald te worden door het schoolhoofd. We hadden al een beetje het gevoel dat dit niet goed zou gaan. Nou dat klopte. We werden niet opgehaald, omdat het schoolhoofd ons niet had gezien. We vroegen ons af of ze haar bril niet ophad, want twee blanke stagiaires 's ochtends vroeg om 6.30 op een afgesproken plek zijn haast niet te missen naar ons idee. We hadden haar een aantal keer proberen te bellen, maar omdat ik blijkbaar met onbekend bel nam ze steeds niet op. Via het bestuur hebben we haar kunnen bereiken en bleek het dat ze al in de schoolbus zat. Dus wij stonden daar met ons goede gedrag en een wekker die om 05.15 ging. We zijn toen maar weer naar huis gegaan en nog even lekker ons bed ingedoken.

Dinsdag deden we een nieuwe poging. We hadden haar maandag nog een keer gebeld om een goede afspraak te maken. Dus wij stonden weer netjes om 6.30 op de afgesproken plek. Om 6.40 was ze er nog niet, dus Richelle en ik kregen alweer de kriebels. Uiteindelijk kwam ze gelukkig wel! We zijn toen met haar over de brug gegaan naar de andere kant van de rivier. Daar zijn we met andere collega's in de schoolbus gestapt. Vanaf dat punt was het nog ruim een half uurtje rijden. De omgeving maakte het vroege opstaan al snel goed, want wat is het mooi daar! Vooral met de opkomende zon.

Rond 8.00 kwamen we aan bij onze stageschool. De leerkrachten gaan dan nog even zitten en wat drinken. Richellen en ik trokken natuurlijk veel bekijks en vooral de meiden vonden ons erg interessant. Steeds werden zeiden de kinderen "Dag juffrouw!" met een grote glimlach. Om 8.10 begon de 'vlaggenceremonie' zonder vlag, omdat hij kapot is ;-). Elke ochtend wordt de vlag gehesen en daarbij wordt het volkslied gezongen. Ze zingen het volkslied alleen in het Sranan (er is ook een Nederlands couplet maar dat zingen ze niet), dus dat wordt nog even goed oefenen voor ons! Haha. Wat me verbaasde was dat de kinderen daarna in een rijtje moesten gaan staan voor de klas, maar dat de leerkrachten nog gezellig 10 minuten niks gingen doen! Op een teken mochten de kinderen de klas in en vijf minuten daarna gingen de leerkrachten pas naar de klas. Het gaat dus erg rustig aan hier. Ook zijn de mensen hier nog erger met de smartphones, want de leerkrachten zaten alleen maar met hun telefoon. De leerkracht van mijn groep liep zelfs weg tijdens de les om even te telefoneren! Wat ook heel fijn is, is dat de buschauffeuren hetzelfde doen onder werktijd...

Ik heb een hele leuke klas en de leerkracht, Orwina, is ook heel aardig. De klas heeft veel spullen en materialen en ziet er gezellig uit. Ik had eigenlijk verwacht dat dit juist niet zou zijn, omdat het een school buiten de stad is. Maar gelukkig wel! Wat wel even wennen is, is dat de kleuters ook klassikaal les krijgen aan tafeltjes. Gelukkig zitten de kinderen wel in groepjes! Omdat we de eerste stagiaires zijn op deze school, is het ook voor Orwina wennen, maar ze laat me al veel doen en beantwoord mijn vragen. Ze kijkt me soms zelfs 'hulpeloos' aan omdat ze dan even niet weet wat voor activiteit ze moet doen met de kinderen aan het einde van de dag. Om 12.00 zijn de kleuters al uit, maar omdat de bus pas 13.00 vertrekt en vrijwel de hele klas met de schoolbus gaat, zitten de kinderen nog een uur in de klas. Ik heb al een aantal geheugenspelletjes gedaan met de kinderen en heb ze 'hoofd-schouders-knie-en-teen' geleerd. Dat vonden ze helemaal geweldig!

Woensdag moesten Richelle en ik met de bus vanuit Paramaribo. Dit gaan we voortaan doen, omdat het schoolhoofd niet altijd op school is en het vervelend is om dat steeds maar af te stemmen. Met de bus ging het prima! We stappen redelijk dicht bij ons huis op en moeten aan de andere kant van de rivier overstappen op een andere bus. We zijn al met al ongeveer 1,5 uur onderweg, maar door het mooie ritje is het allemaal waard. Ook omdat we het erg getroffen hebben, als ik de verhalen van de andere meiden hoor. Ik heb bijna de hele dag voor de klas gestaan en een leuke buitenactiviteit gedaan met de kinderen. De kinderen waren gelukkig al een stuk minder verlegen dan dinsdag en dat werd in de loop van de dag ook steeds minder. Op elk moment dat kon, wilden de kinderen hoofd-schouders-knie-en-teen doen. Echt leuk om te zien hoe leuk ze dat vinden!

Verder hebben we lekker genoten van de zon! Donderdag hebben we onze tweede salsales gehad. We gingen nu met partners dansen, wat alweer een stuk leuker is. We zijn daarna naar Havana's gegaan, waar eerst salsadansen is. We hadden eerst niet het idee om ook echt te gaan salsadansen, maar door de sfeer en doordat de mannen van de dansles er ook waren zijn we toch de dansvloer opgegaan! Ik heb zelfs nog andere dansen gedaan, waar ik de naam niet meer van weet, haha! Ik zei dat ik nog maar twee salsalessen had gehad, maar ze helpen je graag om het je te leren.

Verder gaan Richelle en ik zaterdag 22 maart mee te zwemmen met groep 8, omdat het schoolhoofd ons graag mee wilde hebben. Onze eerste trip staat ook op de planning! We gaan volgende week vier dagen door de jungle naar de Raleighvallen en Voltzberg. Ik heb er erg veel zin in!

Jullie horen snel hoe de trip was!

Dikke kus

  • 09 Maart 2014 - 08:02

    Kirsten :

    Hee, goed verhaal! Schooltje ziet er tof uit :-) grappig dat het er zo relaxed aan toe gaat, kunnen wij nog wat van leren ;-) mooie foto's! Veel plezier in de jungle binnenkort, je hebt het goed voor elkaar! Groetjes, Kirs

  • 09 Maart 2014 - 08:19

    Marloes De Vries:

    Hoi Yvonne!

    Wouw, wat een avontuur.. Om jaloers op te worden! Wat fijn dat de stage zo leuk is :)!
    Heel veel plezier in de jungle!

    Xx Marloes

  • 09 Maart 2014 - 09:53

    Nico En Ellen:

    Hoi Yvonne,
    Wat ontzettend leuk om te lezen en dat het je zo goed bevalt. Wat een super ervaring. Geniet van alles!
    X

  • 09 Maart 2014 - 10:17

    Anneke & Jaap:

    Hoi Yvonne,

    Je hebt het maar slecht..............Mooi om te lezen. Veel plezier met de meiden in de jungle. xx

  • 09 Maart 2014 - 11:47

    Linda B:

    Hoi Yvonne,

    Wat leuk om te horen dat je het zo getroffen hebt met je stage adres. En ehm.. Die jungletrip? Ik ben jaloers! Heel veel plezier!

    Groetjes Linda

  • 09 Maart 2014 - 19:25

    Papsie:

    wat een leuk stukje en het leest lekker weg leuk die humor.

    xxx

  • 09 Maart 2014 - 22:20

    Saskia:

    Jeetje Yvon, wat ontzettend leuk om te lezen zeg. Blij dat het begin zo leuk is, ik kijk weer uit naar je volgende bericht kussie van hier xx

  • 11 Maart 2014 - 21:46

    Janny Nauta:

    Hallo lieve schat

    Weer heel erg genoten van je verslag.

    Zo te lezen heb je al verschillende dingen beleefd en het begint al een beetje Surinaams te klinken.

    Nou meissie ga maar lekker genieten van je jungletrip en ik hoop dat de wilde dieren geen Nederlandse
    dames op het menu hebben staan.

    Fijn dat we elkaar afgelopen zondag nog even gezien en gesproken hebben.

    liefs oma janny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 15 Dec. 2013
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 9911

Voorgaande reizen:

22 Februari 2014 - 14 Juni 2014

Suriname

Landen bezocht: